Siirry ylös
sv       Tulosta | pdf

Eduskunnassa yhä enemmän kunnanvaltuutettuja

(Kuntaliitto tiedottaa 29.4.2011) Uudessa eduskunnassa on 158 kunnanvaltuutettua eli 79 prosenttia kaikista kansanedustajista toimii myös kotikuntansa valtuustossa. Valtuutettujen osuus on kasvanut eduskunnassa vuodesta 1996 lähtien.

Eniten valtuutettuja on Kokoomuksen eduskuntaryhmässä, 35 henkilöä. Suhteellisesti eniten kuntapoliitikkoja eduskunnassa on Vasemmistoliitolla, 93 prosenttia 14-henkisestä eduskuntaryhmästä. Kokoomuksen ryhmästä 80% istuu myös kunnanvaltuustossa.

SDP:llä on eduskunnassa kunnanvaltuutettuja 34 (81% ryhmästä), Perussuomalaisilla 29 (74%), Keskustalla 26 (74%), Vihreillä 8 (80%), RKP:llä 8 (89%) ja Kristillisdemokraateilla 5 (83%).

Kunnanvaltuuston puheenjohtajana toimii 29 uuden eduskunnan jäsentä ja 17 varapuheenjohtajana. Kunnanhallituksen jäsenenä on edustajista 22. Heistä puolet toimii kunnanhallituksen puheenjohtajistossa.

Keskusta sai eduskuntavaaleissa eniten ääniä 197 kunnassa. Kokoomus ja Perussuomalaiset saivat molemmat eniten ääniä 34 kunnassa ja SDP 32 kunnassa.

Kokoomuksen vahvin kunta oli Espoo, SDP:n ääniosuus oli suurin Varkaudessa. Perussuomalaisia äänesti yli puolet Kihniön äänestäjistä, Keskustaa kolme neljästä Merijärven äänestäjästä. Vasemmistoliiton kannatus oli vahvimmillaan Suomussalmella, Vihreiden kannatus oli selkeintä Helsingissä. RKP:n paras kunta oli Korsnäs ja Kristillisdemokraattien Luodon kunta.

Kansanedustajat toimivat kunnallisissa luottamustehtävissä hyvin erityyppisissä kunnissa. Kaikista yli 100 000 asukkaan kunnista on edustajia, myös kolmesta alle 2000 asukkaan kunnasta: Kivijärvi, Marttila ja Pertunmaa.

Kuntaliiton tiedot uusien kansanedustajien kunnallisista luottamustehtävistä pohjautuvat Manner-Suomen kuntavaalien 2008 tietoihin. Tuolloin valituista valtuutetuista 155 oli myös kansanedustajia.

Tarkempia tietoja Tilastokeskuksen keräämistä kuntakohtaisista äänestystuloksista julkaistaan ensi viikolla ilmestyvässä Kuntalehdessä.

Lisätietoja:
kehitysjohtaja Kaija Majoinen, 09 771 2512, 0500 811 239